onsdag 18 januari 2012

Jag vill berätta för Bingsgård om händelserna i Malmö

Denna debattartikel blev publicerad i Kristianstadsbladet och Aftonbladet under vecka 3, 2012.


”Malmö – en pangstad nära dig!”, ”Kom till Malmö och träffa folk” och ”Här skjuter vi inget på framtiden – vi skjuter idag.” Torsdagen den 12/1 twittrar Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård (M), flera idéer till Malmös nya slogan. Lördagen därpå förklaras det i Kristianstadsbladet som ett skämt. Jag förstår inte skämtet. En kvinna sköts till döds i sitt hem så sent som kvällen innan twitteruppdateringarna. Bingsgård menar att han ”ville lyfta en debatt”. Händelserna och samhällsproblemet i Malmö påverkar ju Trelleborg också – om alla polisresurser läggs i Malmö.


Jag vill berätta för Bingsgård om händelserna i Malmö. Vissa skaffar sig vapen och försvarar sina ekonomiska intressen. Andra dör – skjuts ihjäl, förblöder på öppen gata och har kanske inte ens hunnit fylla sexton år. När det gäller de anhöriga är journalisthedern som bortblåst. Varje skott förändrar nog minst tio liv. I Malmö sker sorgen, rädslan, ilskan, frustrationen. Jag vill så gärna berätta, men jag tror inte att Bingsgård skulle lyssna. Han verkar nöjd bara Trelleborgs polisstyrka får rätt antal man.


Om någon tog illa upp kan man ”höra av sig och fråga. Då får man en diskussion”, säger Bingsgård. I slutet av artikeln inser Bingsgård ändå att hans kommentarer kan tolkas negativt. ”Som alla andra lär jag mig sociala medier efter hand.” Lär sig Bingsgård att visa respekt efter hand också? Det är så mycket jag vill fråga. Tyvärr svarar Ulf Bingsgård inte på mina mail.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna men uppför dig!