lördag 10 mars 2012

Vem ser alla barnen?

S:t Johanneskyrkan i Malmö, Mässa om kvällen TEMA: Ondska

Louise Buenafe Mistén


Jag undrar vem som ser alla barnen som ingen ser

för jag vet inte hur lite pengar

och hur lite husrum

och hur lite värdighet

det krävdes för att hon skulle våga sig fram till oss

men det jag vet är

att jag svek för när jag,

trots språkbarriärerna, förstod att hon frågade om mig

och att han svarade att jag inte bodde där i alla fall,

valde jag den enkla vägen: Att väja med blicken,

glida bort från alla hennes ”s’il vous plaît, monsieur, s’il vous plaît”

och in till närmsta juvelerare


Thomas kom in efter tio minuter och tydligen

hade hon bett om något så konkret som en smörgås (!)

men när jag rusade ut ur butiken igen

på väg mot den mänskliga rättigheten

att få äta sig mätt varje dag

var hon borta

Den skammen vaknar jag med varje morgon


Jag vet inte hur många gånger den unga kvinnan

med tomt ansiktsuttryck har bäddat ner

de båda barnen med smutsigt hår

i den sönderslagna telefonkiosken

och jag vet inte hur långt

dessa barn tvingas vandra

om nätterna för att inte dö

och dö och dö

och jag förstår inte

varför världens resurser fördelas som dem gör


Jag har tappat räkningen nu

på hur många gånger

Israel har stoppat bränsletillförseln in till Gaza

för det är tyst i media

men jag har ju i alla fall förstått

att det finns de som tjänar stora vinster

på en viss okunskap i allmänhet

och på en specifik oinformation i synnerhet

för det vi inte vet

har vi inte ont av

och är ingen skada skedd

så finns det ingenting att reparera

så jag tror att vi vet för lite

om Gazaremsan

Alla vi

i detta rum

vet för lite om Gazaremsan

Men det drivs ju ett nytt krig nu,

ett intressant krig

De kallar det visst för Melodifestivalen


Och problemet med hela detta system

är den inneboende ordleken,

den där ekvationen som betyder

att så länge någon vinner på

otillgänglig information så
finns det alltid någon

som förlorar

så jag vet inte

vem som ser alla barnen som ingen ser

som bara dör och dör och dör,


eller vem som ser alla barnen som faktiskt lyckades överleva –

och därmed misslyckades med hela sin befrielse

Ni vet, de där som står och sliter på ett förgiftat fält,

för att någon här inne helst ska få tag på billigt kaffe,

och när de dör efterlämnas och lämnas fem

redan alltför hungriga barn åt sitt öde

som bara innebär att de kommer att dö

och dö och dö och dö och dö

och jag undrar:

Vem ser alla dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna men uppför dig!