söndag 6 februari 2011

Ge mig en revolution att vila huvudet emot


Jag har glömt hur man håller tyst

Jag har glömt hur man står still

Jag har glömt bort hur man ser mellan fingrarna

och jag

har ingen aning om

hur man vet hut


Jag har aldrig ägt några skygglappar

Jag behöver väl alla andras framtid lika mycket som min egen,

jag tror ju på mer än bara blod eller vatten och jag tror

att världen går under

om det slutar att handla om dagiskooperativ, om bränder,

om barrikader, blockader, om dans, mat, husrum,

demonstrationer, om folksamlingar, om torg, musik och gatufest

och det är lögn att ensam skulle vara stark för jag,

ja, jag tror på jorden, jag tror på bergen, jag tror på skörden

Jag tror på folket, jag tror på ilskan, jag tror på rörelsen

Jag vet

Att tala är att ta ställning

(Jag tror)

Jag vet

Att tiga är att ta ställning

och jag har valt


Jag har valt för jag har systrar och bröder

Jag har systrar och bröder i Irak, i Palestina, i Tunisien

Jag har systrar och bröder i Egypten, i Argentina och i Sverige

och vi har alla glömt

hur man håller tyst

hur man står still

men vi tänker inte gå härifrån

förrän vi har gjort våra röster hörda.

2 kommentarer:

Kommentera gärna men uppför dig!