fredag 13 augusti 2010

Stärk arbetsrätten!

Bookmark and Share

Finns det saker som jag måste utsättas för bara för att jag är 20 år? För att jag är tjej? Student (och därmed sommararbetslös)? Precis som man tydligen bör räkna med att bli lite åsidosatt på bostadsmarknaden (för hur många ungdomar har inte bott i små krypin för hutlösa priser, eller för den delen - hur många ungdomar tvingas att bo hemma tills dem är 25?) bör man alltså fortfarande räkna med att arbetsmarknaden inte är en särskilt lämplig plats för oss under 30.

Jag studerar vid högskolan och frilansar med det mesta som innefattar kreativitet och framträdande. Film, teater, ljud- och ljussättning, scenografibygge. Att jag har valt en bransch som står mer eller mindre utan pengar är en sak. Att jag blir hunsad med på min arbetsplats är en helt annan. Det är sagt att artister/skådespelare och scenarbetare utför ett arbete som är av samma kaliber som gruvarbete. Skitfarligt, helt enkelt. Enligt mig finns det ett visst ansvar i att göra en arbetsplats så säker som möjlig att jobba på. Underhålla scenen, kan ju vara en bra idé.

Sommaranställningen innebar att jag skulle sätta ljud och ljus på en föreställning. I knappt en månad satt jag på ett dammigt loft och reglerade mikrofoner och spotlights. Detta loft är uppskattningsvis 3,40 meter högt, med endast mjukisolering i vissa delar av golvet. Loftet har inga säkerhetsräcken, eller någon form av stabil trappa. Det är stege som gäller. I showen användes eldkonst, och allting var preparerat för att vara säkert för publiken samt ensemblen. Varken fläktmöjlighet, brandsläckare eller brandfilt fanns att tillgå uppe hos mig och tekniken. Och tro mig, tekniska prylar brinner bra.

Förutom allting som saknades av fallsäkerhet och brandsäkerhet så fanns det en väldig massa andra saker. Bland annat bestod tekniken av elva stycken lampor 3000 grader varma - vardera. Ovanvåningen med sina tre millimeter dammlager var full med prylar som inte lämnade någon som helst fri passage. Och här befann jag mig, under de allra hetaste dagarna i juli 2010. Som vi alla vet stiger värme uppåt. Jag har även blivit utskälld för att inte ha tagit hand om saker som låg utanför mitt arbetsområde.

Min sommaranställning hade inte några skriftliga avtal, inte något ob-tillägg och ingen försäkring för anställd. Jag visste inte heller med säkerhet vilken totallön jag skulle få, eftersom det inte fanns papper skrivna. Med andra ord fanns det inga arbetsrättigheter, bara plikt. Skattepengar drogs precis enligt reglerna.

Jag vet att alla med lite ålder oftast har råd att säga nej till ett sånt här jobb. Det är ingen fyrtioåring som förväntas att ta anställning av denna typ, och antagligen skulle ingen ens komma på tanken att fråga fyrtioåringarna. Men bland ungdomsarbetslösheten, där kan man hitta de villiga! Om jag inte hade fått det här jobbet hade jag inte haft pengar alls i sommar, och fått låna ännu mer pengar av mamma för att klara hyran. Dessutom är jag som ung hungrande efter erfarenhet och kontakter inom det jag utbildar mig till. Jag undrar hur mycket jag måste åldras och hur manlig jag måste bli för att få bra arbetsvillkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna men uppför dig!